Lansarea unei afaceri este un obiectiv care trebuie planificat în detaliu. Fără planificare, fără stabilirea unei strategii clare, există riscul ca respectiva afacere să intre în statisticile care ne spun că 1 din 3 start-up-uri eșuează în primul an de afacere (conform ediției 2019 a Barometrului EY privind start-up-urile).
În acest articol vrem să îți prezentăm, succint, care sunt etapele pe care trebuie să le parcurgi înainte și imediat după lansarea afacerii tale.
Așadar, dacă te gândești să-ți lansezi o afacere, e important să treci prin etapele de mai jos și să îți schițezi un plan de business care să îți clarifice ceea ce ai de făcut.
- Stabilește obiectivele afacerii și definește bugetul de care ai nevoie: Începe prin a-ți defini foarte clar ce dorești să obții prin lansarea afacerii și care sunt acțiunile pe care te vei concentra în primul an. Totodată, e foarte important să știi care sunt resursele financiare de care ai nevoie deoarece o afacere implică anumite costuri, atât pentru lansarea ei, cât și pentru ”întreținerea ei” chiar din prima lună de funcționare. Pune clar pe hârtie cu ce începi, care e bugetul necesar și ce vinzi. Poți începe cu 1-2 produse sau servicii și să te concentrezi pe vânzări și brand awareness, apoi să diversifici gama de produse când deja există un anumit flux de vânzări. Este important să ai obiective clare în minte pentru a putea să îți concentrezi eforturile și resursele în direcția potrivită, mai ales că pentru un antreprenor începător lucrurile pot părea provocatoare din cauza rolurilor multiple pe care acesta trebuie să le acopere până își permite aducerea primilor oameni în echipă.
- Analizează piața și concurența: Nu porni la drum fără a ști care e nișa ta, cine este clientul tău ideal și cine sunt competitorii tăi principali. Caută să înțelegi cât mai bine industria și concurența ta, mai ales că tu va trebui să identifici foarte clar care sunt criteriile prin care te diferențiezi de aceasta. Analizează produsele și serviciile competiției tale, poziționarea brandului și strategiile de marketing pe care aceasta le folosește pentru a putea găsi metode diferite, creative de promovare a produselor și serviciilor tale.
- Poziționează-ți corect produsele și serviciile: Un aspect foarte important pentru a atrage mai mulți clienți, încă din primele luni, este să poziționezi corect produsele tale în percepția potențialilor tăi clienți. Nu supraaprecia și nici nu subaprecia ceea ce oferi, ci caută să transmiți cât mai clar beneficiile pe care produsele/serviciile tale le au. Asigură-te că oamenii înțeleg ce le vinzi, că identifică cu ușurință nevoia, provocarea sau dorința pe care acestea le acoperă.
- Creează o identitate de brand: Identitatea de brand este vitală. Da, afacerea ta nu va putea ”trăi” dacă nu investești în branding. Branding-ul te ajută să elimini haosul și să creezi o percepție unitară în mintea potențialilor tăi clienți. Identifică valorile și mesajul pe care dorești să le transmiți, creează o identitate vizuală și o poveste de brand care să te diferențieze de concurența ta. Asigură-te că poziționarea ta scoate foarte clar în evidență relevanța pe care afacerea ta o are pentru o anumită nișă.
- Dezvoltă o strategie de marketing: După crearea identității de brand poți marketa mai ușor produsele/ serviciile tale, însă e important să înțelegi cât se poate de bine publicul tău țintă. Găsește canalele de comunicare potrivite pentru a ajunge la ei și pune la punct planul de comunicare cu aceștia. Folosește tehnici de marketing online, cum ar fi SEO și publicitatea plătită pentru a-ți promova produsele în mediul online. Nu uita să explorezi și alte canale de marketing precum evenimente relevante din domeniu sau colaborări cu influencerii compatibili cu brandul tău.
- Creează proceduri de lucru: Deși poate părea neimportantă această acțiune, mai ales la început când atâtea alte activități par a fi mai urgente, crearea de proceduri de lucru este o sarcină esențială, mai ales dacă vrei ca business-ul tău să crească. Stabilind proceduri de lucru, te va ajuta pe tine să ai mai multă claritate și să eficientizezi anumite etape. Apoi, vei putea să delegi cu mai multă ușurință anumite taskuri atunci către noii angajați, iar perioada lor de adaptare și învățare va fi mai scurtă, existând o bază de proceduri de lucru.
- Monitorizează și analizează performanța afacerii tale: A analiza constant și a monitoriza felul în care se dezvoltă afacerea trebuie să facă parte din lista de obiceiuri săptămânale a oricărui antreprenor. A lua pulsul afacerii ajută la observare potențialelor riscuri, la identificarea blocajelor, precum și la observarea oportunităților potrivite pentru creșterea afacerii. Monitorizează și analizează performanța afacerii tale în mod regulat, analizează performanța sistemelor tale de lucru, observă cum se comportă clienții tăi și ce lucuri ar trebui schimbate în strategia de marketing.
Concluzii:
Gestionarea unei afaceri nu este un lucru simplu, însă experiența noastră ne-a dovedit faptul că o bună planificare poate aduce predictibilitate și o anumită ușurință în a face lucrurile.
La început, orice antreprenor, pe lângă atenția pe care o acordă afacerii, are nevoie și de investiții în sine – în dobândirea de noi cunoștințe și competențe, de șlefuirea unor abilități, de învățare continuă, până la urmă.
Ce îl poate ajuta cel mai mult este capacitatea de învățare și flexibilitatea, ambele capabile să-l direcționeze către ieșirea din blocaje, care inevitabil apar, în orice etapă în care s-ar afla afacerea.